MBPFW F/W 2019: Ohlédnutí bez cenzury

Samotný název je přehnaný. Na první letošní MBPFW jsem se dostala jako press skrze Informuji.cz, web zaměřený na novinky v kultuře a umění. Za celý fashion week mi tam byly uveřejněny tři články a ani jeden mi samozřejmě cenzurovaný nebyl a já si mohla psát, co jsem chtěla. Ale vlastně jsem si nemohla psát co jsem chtěla. Člověk musí zachovat nějaké zdání profesionality, být objektivní a v některých částech odhodit vlastní subjektivní dojmy a spíš to pojmout informativně. Přeci jen to byly spíš zprávy než nějaké komentáře. Proto jsem se rozhodla vyždímat toto módní téma, jak to jen jde, a shrnout dojmy z MBPFW F/W 2019 ještě sem. Blog je totiž krásně uvolněné místo, kde nic není špatně. Budu ale přikládat i odkazy na původní články, kdybyste se chtěli podívat i na fotky modelek a můj oficiální popis dojmů z přehlídek.

 

Den 1.

Sobotní den započal statickou přehlídku Jana Černého, která měla fakt atmosféru, kluci stáli na místě a jen se mezi sebou občas vyměňovali. Janovu práci obdivuju už nějakou dobu, ačkoliv se svojí tvorbou zaměřuje zatím jen na muže. Všechno působí jakoby uniformě, což se mi líbí, navíc tam jeden model měl podobný kožený kabát jako jsem měla já na sobě druhý den. A to pohladí na duši.

Horší byla však přehlídka španělské návrhářky Melanie Freire. Na její kolekci je hrozně vidět, že Melanie dělápro Zara Woman Basic. Její modely mají totiž podobný styl, a upřímně i látka působí, že to Melanie ušila z materiálu pro Zaru. Pokud někdo máte takovou tu Zara basic košili, pod kterou vždy bude prosvítat poprsenka, protože ta látka je prostě nekvalitní, tak přesně tak to vypadalo.

Hodně se mi ale líbila celobílá kolekce Moniky Drápalové, ze které jsem si odnesla spoustu inspirace pro běžné denní nošení, stoprocentně ženská a svůdná kolekce od Michela Kovacika a rafinované spodní prádlo od Terezy Vu.

 

Den 2.

Nedělní den na MBPFW byl hodně a mladých začínajících návrhářích. Svoji tvorbu ukazovali například studenti z UTB Zlín a pražští studenti z Ateliéru módní tvorby na UMPRUM. Výhodou těchto kolekcí je jejich naprostá extravagance, originalita a tvořivá uvolnost. Možná to je tím, že na rozdíl od zavedených návrhářů, se studenti ještě tolik nezajímají o konečného zákazníka, ale závěrem každopádně byl blok šílených přehlídek, které lidi bavily.

Další mladistvou podívanou byly kolekce finalistů Van Graaf Junior Talent 2019. Tu vyhrál Boris Král, který předvedl modely plné sytých barev. Mým osobním favoritem však byl Adam Grmolec. Jeho kolekce se podle mě hodně nesla v duchu femme fatale, byla ženská a já si ji zamilovala.

Hodně velký dojem na mě udělala i přehlídka značky AiM by Michaela Hriňová, která byla okořeněna o šperky od Terezy Otáhalíkové. Její kolekce byla praým opakem nudy, hudba byla dynamická, modelky si catwalk vyloženě užívaly a Michaeliny modely by uchvátily kohokoliv, kdo jako já miluje extravaganci.

Co mě naopak zklamalo byla kolekce od Pietra Filipi. Pietro Filipi jako značka se mi celkem líbí, ale absolutně se podle mě nehodí do atmosféry fashion weeku, spíš bych to viděla na nějakou přehlídku v obchodním centru. Po všech těch kreativních modelech to působilo hrozně mdle a fádně. Pietro zapojilo do přehlídky i tanečníky pro oživení, ale na mě to působilo spíš jako zoufalý pokus o záchranu. Koukala jsem navíc, že dali na svou přehlídku místu panu Králíčkovi, který dělá styling pro Blažka. Blažek má stejný problém, je to moc nudný na fashion week, ale Králíček jim to zatím úspěšně zachraňuje svým stylingem, takže si myslím, že ho oprávněně chtějí přebrat.

 

Den 3. a 4.

V pondělí mě hned ze začátku odrovnala přehlídka Lukáše Krnáče a jde upřímně i o moji nejpreferovanější kolekci celého fashion weeku. Oceňuji ale nejen jeho modely s cenovkami, ale i vtipný úvod přehlídky, hudbu svěží catwalk a řadu modelek doplněnou o „lidi z ulice“. Konkrétně jsem si všimla například Sharloty, Alex Wortex a Dominika Peera.

V úplně jiném duchu se nesla přehlídka Božidary, ale bylo to neméně úchvatné – něžné, dívčí, jemné a s francouzskou atmosférou.

Největší rozruch udělala Vanda Janada. Nepředvedla jen obyčejnou přehlídku, ale obrovskou show. Modelky z části tvořily její kamarádky a divákům ukázala ženskou provokativní kolekci plnou tylu ve stylu jejího životní stylizace do „full time divy“.  Celé to zakončila odvážným modelem, který předvedla sama na sobě. Mě se to líbilo, mám tuhle sexy extravaganci ráda, ale v tomto případě to doprovází i spousta „ale“. Například u návrhářů oceňuji určitou skromnost – nechat za sebe mluvit své dílo a sám se zbytečně neproducírovat. A to zde chybělo, ale zájem médií vyvolala a o to zřejmě šlo (vždyť i já tu o Vandě vypisuji dlouhý odstavec). Další záležitostí jsou spekulace o tom, že Vanda v podstatě celou svojí kolekci okopírovala. Chvíli po konci fashion weeku vznikl na Instagramu skvělý účet s názvem @dietpraha (recese na @dietprada) – doporučuji sledovat obojí – který věnoval většinu příspěvků právě Vandě Jandě. Ukazuje tam originály, od kterých to původně převzala, a ať už je pravda kdekoliv, těch „zdrojů inspirace“ je podezřele hodně. Kdyby vás to zajímalo, je to tento příspěvek, tenhle a tenhle. A ještě tento.

V další řadě se ukázal Blažek a tam je můj názor sporný. Myslím si, že ty kolekce samy o sobě jsou taky takové sušší, ale jak už jsme zmiňovala výš, měli opět skvělého stylistu, kterému se to podařilo zachránit a posunout o stupeň výš. A taky jim přehlídku chodí pěkní kluci.

Zlatým hřebem všeho byla bláznivá přehlídka Dominiky Kozákové, která se svojí tvorbou orientuje na LGBT komunitu. Kolekce plná šílených barev, zvířecích vzorů, parok a drug queen make-upu byla naprosto perfektní, přehlídka byla zajímavá, modelky ze street castingu taky předvedly skvělý výkon a jsem ráda, že zrovna tato přehlídka byla mojí poslední vzpomínkou na MBPFW F/W 2019.

Fotografie: Marián Juskanin

 

Jak citovat tento článek?

WOJNAROVÁ, Daniela. MBPFW F/W 2019: Ohlédnutí bez cenzury. Dostupné z: http://danielawojnarova.cz/mbpfw-f-w-2019-ohlednuti-bez-cenzury