Co dělat ve Vídni

Naší první zahraniční zastávkou v roce 2019 se stalo hlavní město Rakouska – Vídeň. Udělali jsem si tam krásný víkend na konci února (fakt, jen moje články jsou až takhle zpomalený). Bohužel nám to vyšlo zrovna na ten nejchladnější víkend za celou zimu, takže jsem mrzla i v tom huňatém kožichu, který uvidíte na fotkách. O to víc ale bylo příjemnější, když jsme zapadli do nějaké vyhřáté kavárny či restaurace. Z Prahy jsme vlakem odjeli v sobotu ještě před šestou ráno a do Vídně jsme se dostali dopoledne. Ubytování jsme si našli v levném motelu HappyMit, který nás dohromady vyšel asi na 800 Kč za noc, byl ani ne kilometr od hlavního nádraží a dva kilometry od centra. Navíc byla paní evidentně možná až posedlá čistotou, pořád někde uklízela, ale všude bylo doopravdy perfektně čisto. Stravovali jsme se venku, chtěli jsme zajít i do supermarketu, abychom ušetřili alespoň na večeřích, ale nedošlo nám, že je v Rakousku skoro všude o nedělích zavřeno. Odjeli jsme potom v neděli odpoledne, abychom v osm večer byli zpět v Praze. Náš výlet byl tedy vcelku krátký, ale tohle vše jsme stihli zažít, navštívit a ochutnat. Seznam jsem vám klasicky přiložila pod článek.

1. Obdivovat Zámek Schönbrunn

Schobrunn na nás z řady paláců udělal při naší návštěvě největší dojem. Jde o pozdně barokní stavbu se žlutou fasádou, kterou přivedl na svět architekt Johann Fischer z Erlachu. Palác je skutečně obrovský, obsahuje na 1.440 pokojů a v jeho vrcholných časech ukrýval zhruba tisíc lidí. Palác sloužil jako habsburské sídlo. Narodil se zde císař František Josef I., který sem přivedl svoji manželku Alžbětu Bavorskou známou jako Sissi. Ta je hodně zajímavou osobností, doporučuji si o ní přečíst nějakou ze skvělých knih od Marieluise von Ingenheim, anebo se podívat na tři filmy z padesátých let s Romy Schneiderovou. I když Sissi určitě ve skutečnosti nebyla takovým sluníčkem, jak ji ztvárňuje Romy. Zámecký komplex Schönbrunn je dokonce od roku 1996 na seznamu světového dědictví UNESCO. Můžete se však v rámci prohlídky podívat i na zachované místnosti a vybavení. Samozřejmě se můžete v rámci prohlídky dostat i do zámeckých interiérů, ve kterých se pohyboval František Josef, Mozart či Napoleon. My se rozhodli interiéry z finančních důvodů vynechat. Vstupné zde není nejlevnější, ale příště přijedeme vybaveni o pár euro navíc.

2. Projít se zahradami paláce Belvedere

Pohádkové zahrady i palácový komplex Belvedere stvořil architekt Johann Lucas von Hildenbrant pro prince Evžena Savojského. Architekt byl velmi dobře známý i na našem území. Palác je dělen na Horní a Dolní zámek. Ten horní sloužil k reprezentativním účelům, zatímco Dolní zámek byl princovým soukromým útočištěm. Poslední osobností, která obývala zdi zámku byl František Ferdinand d’Este až do roku 1914. V dnešní době slouží jeho část jako galerie.

3. Vyfotit se u Hundertwasserhaus

Šílená stavba pochází z hlavy architekta Friedensreicha Hundertwassera. Dětsky barevný a bláznivý dům ze 20. století brzy přitáhl diváky a zvědavé oči. Vzhledem k lásce k modernímu umění a všemu zajímavému se mi Hundertwasserhaus líbil ze všech architektonických zastávek asi nejvíc, v čemž se asi s většinou neshodnu, ale určitě ho při své návštěvě Vídně neopomeňte.

4. Projet se na ruském kole v Prátru

V dávné historii nebyl Park Prater určen pro veřejnost, nýbrž pro procházky a projížďky šlechty. Veřejnosti byl otevřen až v 18. století Josefem II. a největším lákadlem bylo právě ruské kolo, které na místě bylo jako první atrakce. V dnešní době naleznete i spousty jiných atrakcích, které spolu s ruským kolem tvoří velký lunapark, velký prostor pro procházky i sport, muzeum fotbalu i sportovní stadiony. My bychom si park daleko víc užili, kdybychom si nevybrali zrovna takhle chladný víkend.

5. Projít se Muzejní čtvrtí

Vídeň je městem zaslíbeným pro všechny milovníky muzeí a galerií. Museusquartier se nachází na Ringstrasse. Nepřehlédnutelné jsou zejména protilehlé Naturhistorisches Museum (Přírodovědné muzeum) a Kunsthistorisches Museum (Uměleckohistorické muzeum). Hned vedle stojí i budova moderního umění, která skrývá díla od Egona Schieleho, Gustava Klimta či Oskara Kokoschky. Součástí je i soubor drobnějších muzeí. My si z tohoto velkého seznamu vybrali MUMOK, galerii moderního umění. Čti: Já jsem vybrala, přítel šel.

6. Prohlédnout si expozici MUMOKu

Muzeum moderního umění MUMOK jsme si vybrali ze všech možných muzeí z osobních důvodů. Já mám ráda moderní umění a Adam má rád mě. A taky jsem mu pak slíbila Wiener Schnitzel. Ale byl to boj, u každého exponátu jsem poslouchala jen: „Vysvětli mi teda proč je tohle umění.“ Ale pokud do téhle skupiny nespadáte, doporučuji MUMOK navštívit. Už samotná budova navržená architekty z ateliéru Ortner & Ortner je zajímavá. Své jméno získala od sběratele Petera Ludwiga, který instituci věnoval na 200 uměleckých děl. Muzeum má ve svém vlastnictví díla od umělců zvučných jmen jako jsou Andy Warhol, Pablo Picasso, Jasper Jones, Roy Lichtenstein a další. Mě nejvíc uchvátila expozice s názvem Pattern and decoration. Ornament as promise. této výstavě jsou v muzeu věnována celá dvě poschodí a ocení ji všichni se smyslem pro estetično a symetrii.

7. Navštívit Parlament

Výrazná budova parlamentu byl architektem Theophilem Hansenem navržena v řeckém stylu. Před vchodem celkovému dojmu dominuje sousoší znázorňující Pallas-Athénu. Interiér je obyčejně volně přístupný veřejnosti. Akorát když jsme byli koncem února ve Vídni my, byl zrovna celý Parlament rekonstruován, takže jsme jeho prohlídku odsunuli na naši příští návštěvu. A povšimněte si prosím profesionální retuše kousku jeřábu v levém horním rohu a patřičně ji oceňte.

8. Vnímat klid v Katedrále svatého Štěpána

Katedrála Stephansdom je největší sakrální stavbou Vídně. První kámen byl položen v roce 1359 vévodou Rudolfem IV. Habsburským. Dominantou katedrály je 137 metrů vysoká věž, která je domácky nazývána jako Štěpánek. Nezapomeňte se podívat i do útrob stavby.

9. Podívat se na hradní komplex Hofburg

Hofburg je velký hradní komplex v samém centru města kousek od centra. Až do roku 1918 zde žila šlechta z rodu Habsburků. V dnešní době Hofburg slouží jako sídlo pro rakouského prezidenta. Architektonický styl se mi jeví jako typicky rakouský a podobně vypadají i budovy mnoha muzeí, které jsou jen kousek od sídla. Co se interiéru týče, my prohlídku museli kvůli času vypustit, ale ta možnost samozřejmě je.

10. Poobědvat Wiener Schnitzel

Proslulost Wiener Schnitzelu je patrná už z názvu. Nemůžete jen tak přijet do Vídně a nedat si Vídeňský řízek. Jedná se o řízek z hovězího masa. K tomu jsme jsou většinou podávány brambory či bramborový salát. Nejde o bramborový salát, jak ho známe, ale o jejich specifický, který bych nejlépe popsala asi jako jednoduchý a kyselý. Nám moc chutnal. Řízek i salát.

11. Pochutnat si na Apfelstrudel

Do Vídně se musíte vydat minimálně na víkend, protože mají hned dva typické moučníky, takže máte přesně jeden na sobotu a jeden na neděli. Jste-li větším fajnšmekrem, můžete si dát oba najednou, ale ochutnat je musíte. Prvním z nich je Apfelstrudel, který je u nás známý jako jablečný štrůdl. Já ho doporučuji s vanilkovým sosem, což je vychytávka, která se v Rakousku leje na knedlík i štrůdl zejména na horách během zimní sezóny. V létě polevují, což je škoda, je to velká dobrota.

12. Dopřát si Sachertorte

Druhým moučníkem je proslulý vídeňský sachr, čokoládovo-čokoládový zákusek potřený meruňkovou marmeládou a s čokoládovou polevou. Je to velmi sytý dort, který uspokojí zejména všechny milovníky čokolády (nic moc jiného tam totiž není). Ten z Café Sacher vás vyžene přímo do nebe, ale je téměř nemožné se tam dostat a před dveřmi se tvoří děsivé fronty. Vytrvejte. Stojí to za to.

Použité fotografie: Daniela Wojnarová

• Poobědvat Wiener Schnitzel🍲
  • Pochutnat si na Apfelstrudel🍏
  • Dopřát si Sachertorte🍰

Jak citovat tento článek?

WOJNAROVÁ, Daniela. Co dělat ve Vídni. Dostupné z: http://danielawojnarova.cz/do-delat-ve-vidni